Sintra – Episodul III: Quinta da Regaleira

De la Palatul National Pena am coborat catre Sintra. Aveam doua posibilitati: sa vizitam Castelul Maurilor sau Quinta da Regaleira. Castelul Maurilor a fost un fort militar, construit in sec IX, in perioada invaziei arabe, ca post de observatie a liniei de coasta. O buna parte din el este, practic, o ruina, doar fortificatiile din partea de vest si nord sant intr-o stare ceva mai buna. Asa ca am decis sa nu-l vizitam.

palat 3 (Medium)
Quinta da Regaleira

Deci ne-am indreptat pasii catre Quinta da Regaleira, unde am descoperit un palat frumos cu un parc spectaculos, un loc ce nu este suficient promovat in Romania. Domeniul exista inca din anul 1697 si a trecut prin mainile mai multor proprietari. Prima denumire „oficiala” apare in anul 1817 cand se numea „Quinta da Torre”. In 1840 a fost cumparat de baroneasa da Regaleira – de la care isi pastreaza denumirea si in zilele noastre – care l-a transformat intr-o eleganta resedinta de vara. Cel care si-a pus, insa, amprenta definitiv asupra stilului, atat al palatului cat mai ales al parcului, este Antonio Augusto de Carvalho Monteiro, un bogat afacerist si un om cu o vasta cultura, care a cumparat proprietatea la o licitatie publica in anul 1893.

palatul (Medium)

Practic, din acei ani a inceput transformarea vechii proprietati in locul incarcat de magie si mister de care ne bucuram in prezent noi, turistii. S-au mai adaugat cateva parcele de teren in jur, astfel incat parcul a ajuns la forma pentagonala de astazi si au fost angajati arhitecti care sa se ocupe de constructie.

Primul design pentru gradina si palat, in stil francez neo-gotic, a durat cu aproximatie un an si a fost abandonat. Din 1898 lucrarile au fost incredintate arhitectului italian Luigi Manini – care anterior lucrase pentru diverse teatre, opere si importante resedinte private – care a dedicat acestui proiect 14 ani. Quinta da Regaleira a fost ultima sa mare lucrare in Portugalia, inainte de a se reintoarce in Italia in 1912.

Tot domeniul se intinde pe aproximativ 4 ha si contine palatul, o capela, cateva constructii auxiliare si minunatul parc. Palatul este o imbinare a stilurilor neo-manuelin, roman, gotic si renascentist. Este plin de decoratii, de turnuri si turnulete care, la fel ca la Palatul Pena, iti dau senzatia ca ai intrat intr-o carte de povesti. Este construit pe cinci niveluri: doua sunt la subsol – acolo se aflau bucatariile, spalatoria si camerele servitorilor (nu sant vizitabile) si apoi parterul si trei niveluri superioare.

hol parter (Medium)
Hol la parterul palatului

Incaperile de la parter sant decorate in exuberantul stil renascentist. Am vizitat Sala Renasterii – fostul salon al palatului, Sala de vanatoare unde domina un masiv semineu, Sala Regelui – fosta sala de biliard , unde sant expuse portretele a 20 de regi si 4 regine ai Portugaliei. Apoi am urcat pe o impunatoare scara din lemn la primul nivel, acolo unde se aflau camerele private ale familiei. Etajul al doilea era destinat birourilor. Ceea ce iese in evidenta, aici, este un turn de forma octogonala situat in partea de sud pe acoperisul caruia este o terasa inconjurata de opt panouri bogat decorate cu motive fantastice si separate prin opt turnulete. La ultimul etaj era un birou al proprietarului, unit printr-o scara de un laborator si de terasa de pe acoperis, de unde am admirat panorama oferita catre Oceanul Atlantic si dealurile impadurite din jur.

Dupa ce am iesit din palat am vizitat capela domeniului, care are acelasi stil arhitectonic si al carei interior este bogat decorat cu fresce, vitralii, stucaturi si statui ale Sf Teresa de Avila si Sf Anton.

capela (Medium)
Capela

Palatul este interesant ca arhitectura, dar nu este spectaculos in interior. Ceea ce fascineaza la acest domeniu este parcul, ale carui alei ne-au condus in locuri ireal de frumoase. Parca este o retea de turnuri, tuneluri, grote, lacuri, scari si podete care te conduc si te incita sa mergi mereu inainte, sa nu abandonezi, sa descoperi si sa experimentezi.

Urmand aleea care pleca de la capela, am ajuns la Turnul Regaleira – de fapt un ansamblu de 3 turnulete in care urcai pe rand si treceai din unul in celalalt, pentru ca la coborare sa trecem printr-o pestera – Grota Leda.

ansamblul celor 3 turnuri (Medium)
Ansamblul celor trei turnuri

Mai departe am ajuns la o laguna cu apa acoperita de un covor de alge, pe care am traversat-o calcand pe pietre, fiecare pas pe o alta piatra (acolo trebuia sa ai echilibru, altfel …. ajungeai direct in apa)!

laguna (Medium)
Laguna

O nebunie de vegetatie, alei pe marginea carora erau banci imbracate in muschi, la un colt aparea un parau, la un alt colt o mica cascada si peste tot flori viu colorate, scari inguste pe care se urca, poduri mici pe care trebuia sa traversam.

Grota Labirintica (Medium)
Grota Labirintică

In acest joc al nostru, am ajuns la o terasa mare (Terasa Lumilor Ceresti) care avea in colt un turn inalt in care te puteai urca sa arunci o privire catre parc.

turnul de la Terasa Lumilor Ceresti (Medium)

In partea sudica, aceasta este marginita de Poarta Paznicilor, o structura ca un arc de cerc, flancata de doua turnuri si care are in mijloc un pavilion – aici este ascunsa una dintre intrarile catre Fantana Initiatica.

"Poarta paznicilor"
Poarta Paznicilor

Dupa ce am mers o distanta destul de scurta printr-un tunel subteran, am ajuns la baza acesteia. Fantana Initiatica este un turn inversat, un turn subteran, care se afunda 27 m in pamant si in care se urca si se coboara pe o scara in spirala. Ea simbolizeaza legatura dintre Pamant si Cer: din Pamant apare viata care se indreapta in sus, catre Soare, catre Cer si in Pamant (in mormant) ne intoarcem cu totii la sfarsitul vietii. Iesirea de la capatul superior se facea, demult, printr-o poarta al carei mecanism de deschidere trebuia gasit, dar acum usa se deschide fara a fi necesara gasirea lui. Pot sa va spun ca locul emana o energie aparte, ce nu poate fi surprinsa prin fotografii sau descrisa prin cuvinte, ci doar simtita la fata locului.

Fântâna inițiatică
Fântâna Inițiatică

Noi am plecat de la Fantana Initiatica prin partea inferioara, strabatand un alt tunel subteran luuung, de aceasta data si foarte intunecat, din fericire am intalnit cativa tineri care aveau lanterne si astfel, cu putin ajutor, am iesit in partea opusa a parcului, la Pestera Orientului. In continuare, traseul ne-a dus la Fantana Abundentei – decorata cu frumoase mozaicuri in stil arab si apoi la Grota Labirintica, ce se afla pe malul Lacului fara nume. De langa lac, incepe Terasa Zeilor, o alee ce duce catre palat si de-a lungul careia se aliniaza statuile a noua zeitati.

Fântâna abundenței
Fântâna Abundenței

La capatul aleii, ajungem la intrarea pe domeniu iar vizita noastra la Quinta da Regaleria ia sfarsit. Poate ma repet, dar nici cuvintele si nici fotografiile nu pot reda sentimentele de uimire, bucurie, mister si magie care ne-au umplut sufletele.

Trebuie sa va spun ca la intrare, odata cu achizitionarea biletelor (care nu costa decat 6 euro/pers.) turistilor li se ofera o harta a domeniului, atat a palatului cat si a parcului. Astfel, pentru cei ajunsi acolo – „candidati la initiere” – este foarte usor sa urmareasca invizibilul fir al Ariadnei care ii calauzeste si ii indruma prin labirinticele alei. Noi, la un moment dat, vrajiti de ceea ce am gasit acolo, am uitat de harti si ne-am amuzat copios ratacind prin gradini, pesteri si tuneluri subterane, catarandu-ne precum copiii in turnulete, mergand intr-un echilibru precar pe dalele de piatra din apa pentru a vedea ce este la capatul lor.

11020930_1008794795816723_1581237912_n

Am parasit Quinta da Regaleira si toata Sintra cu parere de rau dar imbogatiti cu o experienta la care, sincer, nu ne asteptam. Si, cum calatorului ii sade bine cu drumul, ne-am indreptat catre Cascais si a lui Boca do Inferno.

Sintra. Episodul I – Povești dintr-o altă lume
Sintra. Episodul II – Palatul Naţional Pena

Despre autor

Rodicahttps://www.sacalatorim.ro
Rodica si-a descoperit pasiunea de a calatorii de cativa ani numai, dar o face pe “fast forward”, parca pentru a face in ciuda timpului care nu sta in loc si vietii care nu-i decat una! Ea e cu ideile: „as vrea sa vad aia, as vrea sa merg dincolo”, iar sotul ei este maestrul de ceremonii care se ocupa de partea organizatorica – bilete de avion si rezervari hoteliere. Calatoriile sunt modul lor de a se rupe de monotonia si rutina vietii impartite intre casa si job, mergand in locuri cu istorie, cu povesti, cu traditii, cu peisaje frumoase din care se incarca cu energie. Sunt momentele in care se bucura de tot, in care se simt copii lipsiti de griji. Probabil ca de aceea incearca sa aiba cat de multe calatorii!

Descoperă și alte destinații

84,000FansLike
2,070FollowersFollow

Alătură-te comunitătii noastre!

Iți place să călătorești și consideri că locurile prin care ai trecut merită văzute și de altii? Alătura-te comunității noastre și trimite-ne impresiile tale despre lume!

Comments

1. Un parc superb si o descriere pe masura. M-ati convins sa renunt la o zi de Lisabona si sa-l vizitez. Probabil ca voi adauga si palatul Monserrate.
    Va urez cat mai multe calatorii

• Va multumesc pentru aprecieri! Este un motiv de mandrie pentru mine sa aflu ca v-am convins sa vizitati Regaleira, sunt convinsa ca o sa savurati plimbarea pe aleile parcului. Este un domeniu foarte interesant, cu iazuri, pesteri, foisoare, pavilioane, un adevarat rai verde. Din pacate, Palatul Monserrate nu l-am vizitat – din lipsa de timp. Din ce am citit, are o arhitectura frumoasa, cu detalii maure si indiene. Sintra este un orasel care vrajeste pe oricine ajunge acolo! Va doresc o calatorie de vis!

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here