Portugalia – “turismo santo”

Print Friendly, PDF & Email

În anul 2013, turismul a depășit toate recordurile înregistrate până în prezent în Portugalia, reușind să echilibreze într-o oarecare măsură economia țării. Numărul crescut de vizitatori străini a ajutat ca țara să combată criza care a afectat-o și din cauza căreia au scăzut salariile și beneficiile populației. Recordul înregistrat se referă la creșterea numărului de turiști și numărului rezervărilor camerelor de hotel. În total, cifra totală a oaspeților care s-au cazat în hotelurile portugheze  a ajuns la 14.4 milioane, cu 4.2% mai mult decât în anul anterior.

HT_lisboa_Q40_

Lisabona

Capitala Lisabona, zona de sud a țării Algarve și insula Madeira au fost cele mai frecventate destinații de către turiștii britanici, spanioli și nemți, însă statisticile arată că francezii, deși într-un număr mai redus, sunt cei care cheltuie cel mai mult pe durata sejurului. În total, vizitatorii străini au adus venituri portughezilor de peste 9 miliarde de euro în anul 2013. Previziunile tind spre ascensiune, iar în anul 2014 se așteaptă ca turismul să reprezinte 5.8% din produsul intern brut, datorită prețurilor joase și a ofertei scăzute în țările concurente cum ar fi Egipt și Tunisia.

HT_porto_Q40

Porto

Portugalia nu este o țară mare și bogată, iar în absența turismului ar fi una dintre cele mai sărace destinații din Europa. Pentru a finanța întreprinderile mici și mijlocii cu activitate în domeniul turismului, care au avut nevoie de o perioada de 10-15 ani pentru a returna investiția inițială, a fost înființat Institutul Turismo de Portugal, institut ce aparține de guvernul portughez. De asemenea, 50% din veniturile anuale realizate de afacerile din domeniul jocurilor de noroc din Portugalia sunt preluate direct de către acest institut. Cazinourile aparțin statului, putând fi doar licitate și concesionate proprietarilor, iar cea mai mare parte din câștigurile acestora sunt investite de către ITP exclusiv în aria turismului.

Statisticile din sectorul turismului, indicatorii de monitorizare si previziunile viitoare sunt actualizate periodic. Acestea sunt publicate pe site-ul construit de Institutul de turism în colaborare cu câțiva profesori ai unei universități din Algarve pentru a fi oricând la îndemâna investitorilor ( www.impactur.pt ). Pe teritoriul portughez există o școală superioară de formare în turism foarte recunoscută și apreciată la nivelul întregii țări, situată foarte aproape de capitală, în orașul Estoril ( http://www.eshte.pt/ ).

HT_acores_Q40

Azore

Cu toate că tendințele sunt ascendente, în Portugalia grevele și manifestările stradale sunt numeroase. Motivele principale sunt salariul minim pe economie (566 euro/lună), scăderea nivelului de trai al locuitorilor, atitudinea față de sexul feminin în business, dar și distrugerea zonelor verzi din Monsanto, cel mai mare parc al Lisabonei. Un aspect negativ atunci când privim spre această țară este faptul că portughezii nu sunt un popor matinal, iar acest lucru se observă în fiecare dimineață, pe străzile capitalei. Dacă a fost weekend, în dimineața imediat următoare, Lisabona este un oraș cu adevărat murdar până în jurul amiezii, când mașinile pentru curățenia stradală încep să se facă observate.

HT_praia_Q40

Praia

Cofetăriile și brutăriile sunt afaceri care nu pot da greș în această țară, făcând parte din tradiționala gastronomie portugheză. La capitolul patiserie, portughezii sunt foarte cunoscuți pentru prăjiturelele „Pastéis de Nata”, preparate în faimoasa fabrică cu tradiție încă din anul 1837, ce poartă un nume destul de sugestiv – „Pastéis de Belém”. Prăjitura a fost inventată de maurii care au locuit în trecut în faimoasa mănăstire “Mosteiro dos Jerónimos”, iar în prezent rețeta aparține celor care au cumpărat-o, aceeași famile, încă de acum patru generații. Prezentarea online este realizată într-o manieră interesantă (http://www.pasteisdebelem.pt/), iar la orice oră din oricare zi a săptămânii, există turiști care stau la rând la intrare, produsele fiind într-adevăr nemaipomenite.

belem belem2 belem3

Cea mai cunoscută și apreciată brutărie din Lisabona este „A Padaria Portuguesa”, o altă afacere de succes care adună zilnic un flux impresionant de turiști dornici să guste din preparatele tipice portugheze, dar și localnici care apreciază calitatea produselor. În Portugalia, se spune că această brutărie tradițională care produce aproximativ 30 de tipuri diferite de pâine și multe feluri de prăjituri portugheze se dorește a deveni „O Starbucks do pão”, adică Starbucks-ul pâinii. Deschisă în anul 2010, în plină recesiune financiară, oferă publicului un concept inovator ce aduce împreună boulangeria tipic franțuzească și pasteleria tradițională portugheză. În prezent, există 20 de locații în diferite cartiere ale Lisabonei, iar în următorii 3-4 ani se dorește ca această marcă să devină franciză.

portuguesa portuguesa2

Una dintre cele mai bune înghețate din Europa se găsește la gelateria portugheză “Santini” deschisă de aproximativ 65 de ani, situată strategic în centrul orașului, dar și în stațiunile Cascais și Estoril. Este apreciată ca fiind cea mai fină înghețată din lume și este făcută folosind fructe proaspete aduse special din diferite colțuri ale planetei. De-a lungul timpului, cele peste 15 arome de înghețată au fost degustate de mari personalități, diplomați, miniștrii și membrii ai caselor regale.

santini santini2

Toate aceste business-uri cu renume sunt rezultatul creării unor branduri tradiționale pe termen lung, prin menținerea calității produselor de-a lungul anilor și prin investițiile valoroase făcute în domeniul marketingului. Pentru a-și proteja și dezvolta economia locală, s-a păstrat ideea locațiilor cu produse tipic portugheze, iar firmele mici și mijlocii nu au avut prea mult de suferit de-a lungul anilor. Astfel, nu au pătruns pe piața din Portugalia companii cunoscute la nivel mondial care să ofere și alte produse complementare de patiserie sau cofetărie. Pe de altă parte, nici întreprinderile portugheze, adevărate afaceri de succes, cu venituri anuale extraordinare, nu pot fi regăsite în afara ariei țării.

Portughezii au creat de-a lungul timpului trei mari branduri internaționale care sunt incluse în toate campaniile de promovare a turismului – Lisabona, Estoril și Fátima. Orașul Sintra, adevărată perlă a Portugaliei, aflat în imediata apropiere a capitalei, este pe punctul de a deveni brand cu nume internațional, recent fiind declarat ca „Capital of Romanticism”.

 

Lasă o impresie sau un comentariu

4 thoughts on “Portugalia – “turismo santo”

  1. MARIUS

    Salut tizule,

    Imi place ce scrii si cum descrii.
    M-ar interesa o analiza pentru Sintra si Cabo da Roca, de la tine sau de la cei care au mai fost.
    Iti urez la mai multe calatorii si articole !

  2. Constantin

    Articol scris de un fin cunoscator al realitatilor din Portugalia de astazi.
    Multumim pentru toate aceste informatii interesante si la obiect! Mai vrem!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*