Top funiculare în Europa

Print Friendly, PDF & Email

Aproape peste tot în lume există funicularele care transportă călători pe pante mai mari sau mai mici, mai lungi sau mai scurte, fără a-i face să își verse băutura din mână. Pe lângă imaginile panoramice pe care le ofera majoritatea, trebuie și merită să remarcăm că fiecare dintre ele au fost construite pentru a face față unei geografii specifice provocatoare, într-o perioadă în care tehnica nu era la îndemâna oricui. Pe de altă parte, nu există două funiculare la fel, fiecare dintre ele având propriul specifc tehnic. Așa că vom prezenta acest articol ca un omagiu adus acestor minunate mijloace de transport, fără a avea pretenția că le-am prezentat pe toate sau pe cele mai frumoase. Dacă știți și voi vreunul care nu este prezentat în acest articol, nu ezitati să ne lăsați un comentariu.


Funicularul Bica – Lisabona, Portugalia

 

the-bica-funicular-in-lisbonFunicularul Bica (Elevador da Bica sau da Bica Ascensor) este un funicular in Lisabona, Portugalia, care face legătura între Calcada do Combro / Rua do Loreto și Rua de S. Paulo, fiind operat de compania Carris.  Funicularul Bica a fost inaugurat la data de 28 iunie 1892 și a fost construit de Raoul Mesnier de Ponsard. Traseul urcă pe Rua da Bica de Duarte Belo pentru 245 de metri de la Rua S. Paulo iar stația de jos a acestui tronson de cale ferată cu funicular este aproape ascunsă în spatele unei fațade de pe Rua de S. Paulo, cu inscripția “da Bica Ascensor”.  În anul 2002 a fost desemnat monument național.


Funicularul din Zagreb, Croația

 

zagreb-funicularPe lista de atractii care incanta turistii, furnicularul Zagreb are cu siguranță un loc semnificativ. Scopul celei mai scurte mațini de cablu din lume (numai 66 de metri), a fost transportarea cetățenilor din Zagreb între orașul de Jos și cel de Sus. A fost deschis în 1890 și până în 1934 a funcționat cu un motor pe aburi. Funicularul și-a păstrat aspectul original până în prezent și de aceea este un monument cultural protejat. Stația de jos este situat pe strada Tomićeva care duce la Ilica – cea mai lungă stradă din Zagreb, în timp ce cealaltă stație se află la baza Lotrščak Tower, pe promenada Strossmayer în Orașul de Sus.

Citește și 9 curiozități despre capitala Croației!


Funicularul Pau, Franța

pau-funicularDe Pau Funiculaire, sau funicularul Pau, este o cale ferată pentru funicular în orașul Pau, în Pyrénées-Atlantiques departamentul din sud-vestul Franței. Ea leagă Boulevard des Pyrénées, de la nivelul centrului orașului și Château de Pau, cu la stația de cale ferată Pau în valea Gave de Pau.
 

Funicularul Gloria – Lisabona, Portugalia

gloria-funicular-lisbonFunicularul Gloria (portugheză: Elevador da Glória) leagă Baixa (Piața Restauradores) cu Bairro Alto (Jardim / Miradouro de São Pedro de Alcántara), în Lisabona, Portugalia. Acesta este operat de asemenea de Carris. Funicularul a fost deschis pentru public la data de 24 octombrie 1885 și la început a fost conceput ca un sistem pe bază de apă, apoi, în 1886, a fost înlocuit cu un motor cu aburi și în cele din urmă, în 1915 linia a fost electrificată. In anul 2002 a fost desemnat monument național.
 

Funicularul Siklo – Budapesta, Ungaria

top-funiculars-in-europe-budapest-funicular-copyright-copyright-maryo-european-best-destinationsDeși traseul până la Castel este destul de scurt – aproximativ trei minute, oferă priveliști minunate panoramice și este considerat de mjoritatea turiștilor unul distractiv. Telefericul (sau Siklo, așa cum este numit în limba maghiară) care are ca punct de pornire Piața Adam Clark de lângă Podul cu Lanțuri, a fost deschis pentru prima dată în 1870 și a fost proiectat pentru a oferi o naveta ieftină pentru funcționarii care lucrau în zona Castelului. Odată ce ați ajuns în partea de sus, Castelul oferă multe atracții și o imagine panramică asupra punctelor de interes din apropiere care merită vizitate.
 

Funicularul Guindais – Porto, Portugalia

elevador-dos-guindais-porto-funicularMai mult decât un simplu mijloc de transport, Funicularul Guindais este o oportunitate excelentă  pentru un tur de vizitare a două zone importante ale orașului Porto. De la Batalha la Ribeira, sau vice-versa, este nevoie de doar două minute, dar cu o vedere splendidă peste râul Douro și Podul D. Luís I.

 


Funicularul Polybahn – Zurich, Elveția

polybahn-funicular-zurichÎn funcțiune din 1889, funicularul Polybahn din Zurich transportă în jur de 50 de pasageri la fiecare două minute, în ambele direcții. Traseul este neschimbat de la inaugurare iar dacă inițial serviciul a fost alimentat de un sistem cu apă și greutăți în scurt timp s-a trecut la unul alimentat de energie electrică.
 

Funicularul Gelmer Lake – Grimselwelt,  Elveția

gelmerbahn-gelmersee-lake-funicularOamenii care caută senzații tari, vor gasi cu siguranță unele în valea Haslital pe partea Bernese a pasului Grimsel. O înclinație maximă de 106% face în mod incontestabil această cale ferată cu funicular una dintre cele mai abrupte din Europa.

Funicularul Bom Jesus – Braga, Portugalia

bom-jesus-funicular-best-funiculars-in-europeFunicularul Bom Jesus (portugheza: Elevador do Bom Jesus) este situat în Bom Jesus do Monte, un oraș de lângă Braga, Portugalia. Funicularul a fost construită în 1882 de către Niklaus Riggenbach și este cel mai vechi din Peninsula Iberica și cel mai vechi funicular din lume care funcționează cu un sistem de mișcare de contrabalansare a apei.
 

Funicularul Monte Bre – Lugano, Elveția

monte-bre-funicular-lugano-european-best-destinationsDin 1912, acest funicular aduce vizitatori, într-un sfert de oră, de la Cassarate la Muntele Bre (933 metri deasupra nivelului mării), o locație care oferă multe oportunități vizitatorului: o zonă mare de picnic bine echipată, plimbari pentru familii, chiar cu copii mici și drumeții montane mai dificile.  Telecabina rămâne deschisă până la orele 23:00 în zilele de vineri și sâmbătă pe parcursul lunilor de vară din iunie și august.

Funicularul din Capri, Italia

capriPortul Marina Grande este punctul de acces pe insula Capri. De aici, pentru a ajunge în localitatea Capri Town, pentru suma de 1,80 euro/călătorie sau 2,60 euro dus-întors, vă veți bucura de o priveliște desprinsă din povești.

Funicularul Tibidabo – Barcelona, Spania

barcelonaFunicularul care leagă Plaça del Doctor Andreu şi vârful Tibidabo operează începand cu anul 1901 pe o linie de 1152 de metri lungime, cu o rampă de 25,7%, realizând o ascensiune verticală de 278 metri. Primul funicular din Spania, a avut inițial doar un singur vagon, dar începând din anul 1922, numărul de vagoane a fost dublat. Funicularul operează cu o frecvență de 30 de minute și prețul unui bilet este de 4 euro.

Funicularul din Kiev, Ucraina

kievSituat în imediata vecinătate a zonei Andriyivskyy locul preferat pentru artiști și pictori, funicularul din Kiev oferă o călătorie care ar trebui să fie pe lista oricărui turist. Linia leagă orașul istoric de districtul inferior Podil și oferă o minunată panoramă a orașului si râului Nipru. Gradientul total al pantei este de 36%.

Funicularul din San Sebastian, Spania

FUNICULAR IGELDO. 20120709. MIKEL FRAILE.Pentru a ajunge la Monte Igueldo, una dintre atracțiile de top din San Sebastian aveți mai multe opțiuni dar cea mai spectaculoasa este funicularul, pentru care trebuie plătiți 3.10 € pentru adulti si 2.30 € pentru copii. Nu veți regreta alegerea făcută!


Funicularul Nordpark – Innsbruck, Austria

innsbruckFunicularul Nordpark aduce din centrul orașului Innsbruck până pe Platoul Hungerburg, apoi puteți continua până în vârful muntelui cu telecabna pentru o panorama incredibilă a orașului Innsbruck. Dus-întors la până la platoul Hungerburg costă 6,80 €; dus-întors incluzând și telecabina costă 27.00 €. Ambele variante sunt gratuite cu cardul Innsbruck all-inclusive.


Funicularul Como – Brunate, Italia

comoLansat la începutul anilor 1900, funicularul ComoBrunate a folosit pînă în 1911, sistemul de tracțiune cu aburi, trecând apoi la tracțiune electrică. In 1912, un  “tun” este instalat, trăgând un foc de artificii în fiecare zi la prânz (reactivat în 1994, după 20 de ani de inactivitate). În anii 1934-1935 funicularul Como-Brunate este complet reînnoit, inclusiv reconstruirea completă a stației Brunate iar în 1951 garniturile sunt schimbate complet. După doar câteva minute, veți ajunge la Fântâna Pissarottino de unde vă puteți bucura de o vedere panoramică a lacului Como și Monte Rosa.


Funicularul Hallstatt, Austria

hallstattDacă drumurile te poartă prin Hallstatt, Austria, îți recomandăm să urci în ultimul vagon al funicularului pentru a admira peisajul pe care acesta îl lasă în urma sa, în cele trei minute de urcuș, in care parcurge 838 metri. Ajunsi la punctul maxim, munti Dachstein, parte din Alpii de Est, se prezintă în toată splendoarea lor.


Funicularul Floibanen – Bergen, Norvegia

funiculaire-bergen-floibanenUna dinte cele mai populare atracții ale Norvegiei se găsește in Bergen și este reprezentată de funicularul Floibanen, inaugurat în 1918. Alcătuit din două vagoane, fiecare cu capacitate de maxim 100 de persoane, rulează cu o viteză de 4,2 metri/secundă ducând vizitatorii în 6-7 minute până în vârful muntelui Floyen, la o altitudine de 320 metri.

Funicularul Schlossbergbahn – Graz, Austria

grazFunicularul Schlossbergbahn vă transportă până la castelul din Graz, în confort și în doar câteva minute. Cu un gradient și acoperiș din sticlă de 60%, furnicularul oferă vederi fantastice ale centrului istoric al orașului Graz. O călătorie pe Schlossberg costă 2,20 € pentru adulți dar pentru cine are achiziționate deja bilete la transportul public pentru zona 1 Graz, are inclus și funicularul.

Update la sugestia cititorilor.

Funicularul din Praga, Cehia

pragaFunicularul cu două vagoane, ajunge la o înălțime de  peste 130 metri iar lungimea traseului este de 510 m. Acesta a început să funcționeze în 1891 alimentat cu apă iar mai apoi, ca și în cazul multor altora, linia a fost electrificată în 1932. Din cauza alunecărilor de teren extinse, funcționarea funicularului a fost suspendată în 1965 timp de 20 de ani. Trebuie menționat faptul că funicularul e integrat în sistemul de transport public, așa că orice bilet de transport ați avea, atât timp cât vă încadrați în timpul de tranzit aferent fiecărui tip de bilet, puteți să luați funicularul până sus, pe dealul Petřín.

Funicularul Lycabettus – Atena, Grecia

funicular-lycabettusLycabettus este un funicular care ajunge în vârful muntelui Lycabettus, în Atena. Acesta a fost construit în 1960 de către Organizația de Turism din Grecia și a fost inaugurat la data de 18 aprilie 1965. Stațiile terminale sunt situate pe strada Aristippou, în Kolonaki, și Capela Sf. Gheorghe, aproape de vârful dealului. Între stațiile terminale, linia este în întregime în tunel. În anul 2002, o renovare extensivă a fost efectuată, implicând înlocuirea motorului, al unității de frână hidraulică, a sistemelor de securitate electronica, din camera de comandă și din cele două mașini ale funicular. Acesta are program zilnic, transporta aproximativ 400 de persoane pe ora iar un bilet costa 6 euro.

Funicularul Artxanda – Bilbao, Spania

Funicularul Artxanda (bască: Artxandako Funikularra; spaniolă: funicular de Artxanda) este o cale ferată funicular în orașul Bilbao,Țara Bascilor, Spania. Ea leagă centrul orașului Bilbao, cu zona de agrement de la vârful muntelui Artxanda din apropiere, care are un parc, mai multe restaurante, un hotel, un complex sportiv și oferă vederi panoramice ale orașului. Proiectul a fost propus pentru prima dată în 1901, dar nu a fost construit din cauza lipsei de finanțare. Funicularul actual a fost deschis în 1915 iar în timpul Războiului Civil Spaniol, a fost avariat de bombardamente, redeschizandu-se abia în 1938. În 1976, după un accident care rănit mai mulți angajați ai companiei de operare, funicularul a fost iar închis până în aprilie 1983.

Funicularul Festungsbahn – Salzburg, Austria

hgg-salzburger-festungsbahnwagen-bj2011Festungsbahn este o cale ferată cu funicular care oferă acces public la Castelul Hohensalzburg din Salzburg în Austria. Ea leagă castelul cu Festungsgasse, in partea de nord a zidurilor castelului. Linia Festungsbahn a fost deschisă în 1892 și nu trebuie confundată cu mult mai vechiul funicular Reisszug care funcționa doar pentru aprovizionarea castelului cu mărfuri. Deschisă încă din 1892, linia a fost reconstruită cu mașini noi și o unitate electrică în 1960, în timp ce stațiile de inferioare și superioare au fost reconstruite în 1975 și respectiv 1976. În 1991, linia a fost din nou modernizată, cu furnizarea de autoturisme noi, cu o capacitate mai mare de pasageri și o viteză mai mare. In perioada ianuarie-aprilie 2011, funicularului a fost din nou modernizat, la un cost de 4 milioane €. Două vehicule noi au fost furnizate și echipamentul electric înlocuit, ferestrele panoramice oferind acum o vedere mult mai bună a orașului.

Funicularul Diana – Karkoy Vary, Cehia

karlovy-varyFunicularul Diana, transporta oaspeții de la colonada la Diana de mai bine de 100 de ani. Stația de jos este situat lângă Grandhotel Pupp în Mariánská Lane. Funicularul pleacă la  fiecare 15 minute, iar capacitatea sa maximă este de 40 de persoane. Plimbarea durează cca. 3 minute și pe drum, puteți admira priveliștea minunată a stațiunii Karlovy Vary.

Funicularul Montmartre -Paris, Franța

parisFunicularul Montmartre este o cale ferată cu funicular automată care deservește cartierul Montmartre din Paris, în arondismentul optsprezecea. Acesta este operat de RATP, autoritatea de transport din Paris, fiind deschisă la 13 iulie 1900 cu o capacitate de 2 cabine si un maxim de 6 locuri in fiecare dintre ele.  A fost reconstruită în întregime în 1935 și din nou în 1991, transportând acum peste 2 milioane de turiști anual. Funicularul oferă o alternativă la multiple scări (peste 300 de trepte) care duc la partea de sus a Butte Montmartre. Traseul de 108 metri lungime este urcat intr-un minut și jumătate.

[fb_button]

 

Lasă o impresie sau un comentariu

2 thoughts on “Top funiculare în Europa

  1. Traian Leuca

    În localitatea Kolbnitz (Carinthia,Austria) se află un punct de atracție cu totul deosebit, Reisseck Bergbahn, un funicular ce urcă abrupt deasupra râului Moll, un afluent al mai cunoscutului Drava, până în punctul Schoberboden situat la peste 2200 altitudine pe muntele Reisseck.
    Cu o înclinaţie de 82% este la fel de spectaculos ca Gelmer Lake – Grimselwelt, Elveția.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*